Sunday, May 7, 2017

Anda tahu apa itu Takaful Polisi ?

Apa yang anda tahu tentang POLISI?

Ketika anda bertanya tentang polisi, agent akan meminta details seperti berikut:-
  1. Umur / Tarikh Lahir
  2. Pekerjaan 
  3. Tahap kesihatan : Merokok /Tidak 
Harga polisi anda akan berdasarkan info yang anda bagi ke agent.
  • Umur / Tarikh Lahir ; Semakin kita meningkat umur, semakin mahal polisi. Ini kerana semakin tua, makin banyak penyakit coverage kenalah tinggi agar dapat menyokong kewangan kita dalam perubatan. 
  • Pekerjaan ; Pekerjaan yang sama ada terdedah dengan berisiko tinggi atau berisiko rendah. 
Sebagai Contoh : Pekerja engineering off-shore lebih terdedah dengan berisiko tinggi berbanding dengan kerani di office. 
Polisi engineer akan lebih tinggi berbanding dengan kerani ini agar sokongan kewangan dapat menampung engineer off-shore sekiranya berlaku kemalangan.

  • Tahap kesihatan : Merokok /Tidak merokok. Sedia maklum, perokok lebih terdedah dengan pelbagai penyakit. Mana secara amnya, polisi perokok akan tinggi agar dapat menampung kewangan ketika penyakit kronik.


Selain itu, Perkara yang paling utama orang akan lihat ketika membeli takaful ialah murah atau mahal.
Ya betul, 99% orang akan melihat tentang perkara ini. Akan tetapi ada kebaikan dan keburukan
dalam caruman Murah atau Mahal.

Murah.
Datang dalam bentuk pakej. Ini bermaksud dalam bentuk kelompok.
Dalam erti lain, satu kelompok berkongsi satu polisi/satu polisi number. Kebanyakan polisi pakej ini mempunyai limit limit yang tertentu, dan tidak kesemua ahli kumpulan akan menikmati manfaat(benefits) yang sama.

Sebagai contoh : Ayah menikmati manfaat khariat kematian RM 10 ribu, andai kata berlaku kematian (ayah) ahli kumpulan akan menerima manfaat khariat kematian (ayah). 
Akan tetapi Sekiranya anak(ahli) meninggal dunia, ahli lain tidak menerima khariat kematian (anak) tersebut. Ini kerana hanya seorang sahaja dilindungi dengan khariat kematian. 

Mahal. 
Datang dalam bentuk individual. Ini bermaksud setiap orang mempunyai polisi tersendiri(No polisi
yang berbeza) Polisi ini juga datang dengan limit limit tertentu, dan ini sudah tentu setiap ahli akan mendapat manfaat(benefits) yang sama.

Sebagai contoh : Ayah menikmati manfaat khariat kematian RM 10 ribu, andai kata berlaku kematian (ayah) ahli kumpulan akan menerima manfaat khariat kematian (ayah). 
Sekiranya anak(ahli) meninggal dunia, ahli lain (waris, penerima hibah)  akan menerima khariat kematian (anak) tersebut. Ini kerana pelan individual mempunyai manfaat(benefit) yang tersendiri tanpa terikat dengan sesiapa. 

Anda harus mempertimbangkan beberapa perkara sebelum anda membeli takaful :

1. Budget anda.
Budget ini penting agar anda tidak terkandas di tengah jalan.Caruman bulanan tidak terlalu mahal, dan tidak menganggu pembelanjaan yang lain.

2. Coverage yang bagus. Setiap pelan akan datang dengan coverage yang tersendiri. 
  • Coverage life (Khariat kematian)
- Penama atau;
- Penerima Hibah; Hibah Takaful kepada waris anda.
  • Coverage Hospital 
Coverage kos rawatan hospital;
Semua sedia maklum, makin hari makin kos tinggi perubatan, Coverage ini bersesuaian dengan kos perubatan yang sedia ada.
Bagaimana pula dengan term "Unlimited", ya unlimited disini ialah undefine. Semua orang tidak dapat tahu actual sebenar coverage tersebut.

Harga bilik yang tahan inflasi;
Sebagai contoh : Rata rata sekarang (2017) bilik untuk 2 single sharing ialah 180 above, akan tetapi 
untuk 5, 10 tahun akan datang harga bilik akan naik. Coverage bilik haruslah tahan inflasi untuk masa depan agar anda tidak terasa sekiranya kena top-up perbezaan harga bilik.
  • Coverage Kemalangan
Sokongan kewangan ketika kemalangan, ini akan membantu ketika berlaku kematian, cacat kekal, hilang upaya AKIBAT kemalangan.
  • Coverage penyakit kritikal
Sokongan kewangan ketika mengidap penyakit kritikal, sebagai contoh Kanser, sakit jantung akibat kehilangan pendapatan ketika mengidap
penyakit kronik

3. Agent 
Sentiasa keep in touch, sentiasa remind tentang bayaran anda yang tertunggak.
Harus diingatkan jangan sesekali membayar cash kepada agent anda, mengelakan agent songlap duit anda.
- Boleh buat potongan automatik dari account
- Bayar sendiri guna online banking
- Bayar sendiri dikaunter mana mana cawangan syarikat insurance/



No comments:

Post a Comment

Medical Card.

MEDIKAL KAD UNTUK BIL HOSPITAL ANDA. Di pru bsn takaful kami menyediakan plan medical card sehingga 4 juta perlindungan unt bayaran bil...